Rot op joh, met je boerka.

Erica Meiland

Ik snap wel dat de meilandjes geboycot worden

Er bestaat niet zoiets als slechte publiciteit’ wordt vaak gezegd, maar daar denken de Meilandjes, de meest bekende familie van Nederland, waarvan niemand eigenlijk weet waarom ze zo bekend zijn, inmiddels wel een tikkie anders over. Na alle kritiek die Erica Meiland kreeg over haar anti-islamuitspraken in haar boek, zegt nu het ene na het andere merk de samenwerking met de familie op. ‘Hè, wat een gezeik weer!’ zullen ze daar in huize Meiland hebben gedacht.

Na de ontstane consternatie bleef het lang stil aan de kant van Erica, tot ze met een post kwam dat dochterlief nu ook de prijs gaat betalen voor haar uitspraken. Als reactie zei ze: ‘Ik kom op voor de rechten van vrouwen’. Jeuk kreeg ik daarvan, want even serieus: je komt op voor vrouwen door ze pinguïns te noemen? Door boerka’s waanzin te noemen? Door een lekker bekkende ‘Rot op joh’ uit je pen te persen? Dat is niet opkomen voor de rechten van vrouwen, dat is mensen doelbewust beledigen èn een beetje popi-Jopie-gedrag. Er is natuurlijk niets stoers aan andere vrouwen zo wegzetten. 

Misschien kun je je bekende hoofd beter inzetten om ambassadeur te worden bij een stichting die echt iets verandert voor vrouwen.

use your brain

Ik mag zeggen wat ik wil

Het is logisch dat Erica daarna de vrijheid-van-meningsuiting-kaart trekt, maar daar trappen mensen die een beetje kunnen nadenken natuurlijk niet in. Dat je recht hebt op je eigen mening, maakt niet dat je recht hebt op het beledigen van anderen. Juist door deze uitspraken ontneem je vrouwen hun vrijheid. De enigen die het met haar eens zijn, zijn mensen die de islam sowieso niet begrijpen en veroordelen. Mensen die bang zijn dat over 25 jaar ons landje overgenomen wordt door moslims.

Als je echt wil opkomen voor de rechten van vrouwen, dan word je met je bekende hoofd ambassadeur van een stichting die echt iets verandert voor onderdrukte vrouwen. Dan maak je een goede post waarin je huiselijk geweld veroordeelt. Dan interview je in je boek een vrouw die zich heeft losgemaakt van echte onderdrukking. Want lieve Erica, als jij een vrouw in een boerka al een onderdrukte vrouw vindt, wiens rechten haar zijn ontnomen, dan heb je het geluk te leven in een omgeving waarin je daadwerkelijke onderdrukking van vrouwen niet ziet. Dan heb je geen idee wat er echt schort aan de rechten van vrouwen wereldwijd.

En nee, die Meilandjes zijn geen slechte mensen, zeker niet, maar ze moeten wel beseffen dat het recht op vrijheid van meningsuiting grenzen kent. De uitspraken van Erica maken niet dat andere mensen boerka’s gaan afkeuren, het zorgt er alleen voor dat mensen Erica gaan afkeuren. Maar, om dan nog te eindigen met andere bekende woorden van haar flamboyante ex-man, ‘Het leven gaat gewoon door hoor!’ Alleen wel met een tikkie minder inkomsten.

PS: Dit is wat Erica Meiland exact schreef: ‘Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een boerkaverbod. Rot op joh, met je boerka. Ik heb weleens die van die pinguïns in de Hoofdstraat in Noordwijk zien lopen. Dat is toch niet normaal? Ik zou ze dol graag willen genezen van die waanzin. Maar ik zou niet weten hoe. Dat zou via de politiek geregeld moeten worden.’

Eén reactie

  1. Beste Tara,

    je pleit voor beleefdheid in het maatschappelijk debat? (Ik zeg geen ‘u’, want aan de telefoon wilde je dat niet) Tja, wie is het daar nou niet mee eens? Je wilt dat mensen die gebruik maken van hun vrijheid van meningsuiting dat doen zonder onnodig te kwetsen? Natuurlijk ben ik dat met jou eens! Hoewel… Er is een hele goede reden dat vrijheid van meningsuiting door rechters heel erg absoluut wordt uitgelegd, inclusief de vrijheid om iets te zeggen wat andere mensen als beledigend of kwetsend ervaren.

    Als ik zou beweren dat God niet bestaat, dan is dat voor een zeer gelovig mens al meteen per definitie beledigend. Het is dus een mooi streven om je vrijheid om je mening te uiten altijd zo zorgvuldig te gebruiken dat je niemand ermee kwetst, maar sommige meningen liggen zo ver uit elkaar, dat er altijd wel iemand zich gekwetst zal voelen. Als we daar altijd rekening mee gaan houden, dan leidt dat het begin van het einde van het recht op vrije meningsuiting in!

    Je schrijft over mensen die bang zijn dat de islam Nederland over 25 jaar gaat overnemen. Als je dat zo schrijft, dan verkeer jij in de gelukkige omstandigheid dat je niet hoeft te wonen in een wijk waar fundamentalistische moslims nu al de boventoon voeren en waar mensen die zich daar tegen verzetten bang zijn om hun mening te uiten. Er zijn zat lieve mensen die in Allah geloven en tijdens de ramadan hun naastenliefde tonen, maar een klein groepje terroriseert wijken in Nederland, niet over 25 jaar, maar sinds 25 jaar.

    Jij en jouw dochters zouden in mijn wijk ‘s avonds na zonsondergang beter niet zonder mannelijke begeleiding alleen over straat kunnen lopen. Het kan een tijdje goed gaan, maar vroeger of later kom je hangjeugd tegen, met ouders uit het Rif-gebergte, die hun kinderen niet meer onder controle hebben. Hoe ga je over die bevolkingsgroep denken, als je zusje voor kech (hoer) wordt uitgescholden, omdat ze haar blonde haar los draagt en als niet-moslima en autochtone Nederlandse geen hoofddoek wil dragen?

    Toen ik mijn appartement kocht, spiegelde de woningstichting mij een toekomst voor met een flat vol eigenaren die goed voor hun voormalige huurwoning zouden zorgen. Het liep helaas anders: Door de verhuurdersheffing en stikstofproblemen werden er geen sociale huurwoningen bij gebouwd, terwijl asielmigratie en gezinshereniging verder ging. Intussen woon als laatste witte Nederlander in een flat waar mijn buren geen Nederlands spreken, niet terug groeten, hoofddoeken dragen en ik vaak met de dood bedreigd word.

    De Meilandjes zijn ooit begonnen in de TV-serie ‘Ik vertrek’, waar we heel vaak landverlaters kunnen zien, die zich, net als ik, niet meer thuisvoelen in Nederland en die denken het in het buitenland helemaal te gaan maken. Wat mij zo opvalt aan de groep Nederlanders die mopperen op buitenlanders die geen Nederlands leren: Ze zijn zelf geen haar beter! Met alleen Nederlandse gasten op je camping of in je B&B, RTL 4 op je schotel en alleen Nederlandse vrienden ben je in Frankrijk/Spanje zelf een mislukte immigrant!

    Ik kwam de Meilandjes per ongeluk op YouTube tegen en was nieuwsgierig waar al die kouwe drukte nou goed voor was. Tara, heb jij gezien hoe de Meilandjes met hun huishoudster Nadège zijn omgesprongen? Is zij niet danig in de steek gelaten, nadat ze op basis van loze beloften verhuisd was naar Château Meiland? Ja, het is knap om een kasteeltje op te knappen, maar zodra er TV bij betrokken raakte, waren de inkomsten uit kamerverhuur aan Nederlandse TV-kijkers natuurlijk al zowat gegarandeerd.

    De Meilandjes zijn in mijn ogen een stel omhoog gevallen prutsers, die ten onrechte bewonderd worden door een paar miljoen TV-kijkers die toevallig niks beters te doen hadden. Als je zo lang in Frankrijk hebt gewoond als de familie Meiland en dan nog op zo’n bedroevend laag niveau Frans spreekt, dan doe ik mijn duim omlaag. Als je zo kritisch staat tegenover migranten, zoals Erica Meiland kennelijk doet, dan doe je er goed aan om in Frankrijk veel beter je best te doen om Frans te leren en in het dorp te integreren.

    Was dat beledigend? Ja, maar ook functioneel. Ik ben het namelijk desondanks eens met Erica Meiland, zelfs al voel ik verder geen enkele sympathie voor haar of haar familie. Het gaat mij om die burqa/boerkah, die niet in Nederland thuis hoort. Even afgezien van het gebrek aan tact van Erica Meiland, wat vind jij (Tara) van vrouwen die gedwongen worden tot het dragen van een boerka, hoofddoek of gezichtssluier? Heb jij niet zelf aan den lijve ervaren waar religieus geïnspireerde onderdrukking van vrouwen toe leidt?

    Hoe verdraagzaam zijn we als samenleving eigenlijk wanneer iemand omwille van een mening bijna ritueel geslacht wordt op diverse asociale media? Is het niet heel vreemd dat de woke-beweging meningen van minderheden bij een meerderheid door de strot duwt, op straffe van het opzeggen van zakelijke contracten? Hoe kun je pleiten voor verdraagzaamheid jegens onze homoseksuele medemens, of mensen met een donkere huid, als je zelf geen afwijkende mening kunt verdragen? Wat vind jij van de cancel-cultuur?

    Nee, ik snap niet waarom de Meilandjes geboycot worden. Ik begreep in de eerste plaats al niet waarom zij ooit zo populair zijn geworden dat ze van de merchandise kunnen leven, maar als je dan fan bent van die proletenfamilie, dan moet het toch ook geen verschil maken of Erica Meiland haar mening over boerka’s wel of niet diplomatiek onder woorden brengt? Al die mensen die contracten opzeggen doen dat naar mijn mening vooral omdat ze willen deugen op social media en dat vind ik de hypocrisie ten top!

    Overigens vind ik de gedachte dat de vrouw zich zou moeten bedekken, om de mannen niet te verleiden een belediging voor de moderne man die zich heeft leren beheersen, maar het leven in een vrij land als Nederland betekent ook dat als mijn buurvrouw zelf, uit vrije wil, ervoor kiest om een hoofddoek te dragen, ik dat maar te accepteren heb, ook al ben ik het er niet mee eens. Zolang mijn buurman nog woest wordt, omdat ik zijn vrouw gedag zeg, betwijfel ik echter of zij uit vrije wil die hoofddoek draagt en gelukkig is.

    hartelijke groeten van Eric

    PS: Ik kan het prima oneens met jou zijn en je nog steeds bewonderen, omdat je van tienermoeder zakenvrouw bent geworden 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.