businesscoach

Waar komen al die businesscoaches vandaan?

Je kunt Instagram of LinkedIN niet openen of je wordt doodgegooid met gesponsorde berichten van business coaches die jou vertellen dat je 1: een passief inkomen kunt opbouwen met twee vingers in je spreekwoordelijke neus, 2: dat als je stress, spanning, onzekerheden en moeilijkheden ervaart in je onderneming je iets niet goed doet en 3: dat ondernemen altijd leuk is en nooit voelt als werken. En ik denk dan: ‘Schei eens uit met die flauwekul’. Ondernemen werkt gewoon niet zó.

“Ondernemen is buffelen, janken, vallen en weer opstaan. Natuurlijk heb je een passie die bergen kan verzetten. Uiteraard heb je een visie waar je knetterveel mee gaat bereiken. Het is alleen totaal onrealistisch om te denken dat je bakken met geld kunt verdien, je ambities waar kunt maken en jezelf kunt blijven uitdagen door heel zen een coach in te huren.”

Toen ik begon met mijn bedrijf zag ik alles uitermate rooskleurig in; ik had een visie, creativiteit en een uitgesproken, maar prettige persoonlijkheid. Ik zou dit ondernemende varkentje wel even wassen. En dat heb ik ook zeker gedaan, maar niet in een zen-modus. Ondernemen is keihard je best doen om nieuwe klanten aan te trekken en ze vast te houden, nog harder je best doen om medewerkers blij, vernieuwend en creatief te helpen zijn. En ook in mindere maanden moeten lonen en facturen worden betaald. En als je dan een medewerker hebt die niet presteert zoals je had verwacht, dan kun je daar wakker van liggen. En je eerste klant die ontevreden is en op zijn achterste benen gaat staan, kost je minstens twee slapeloze nachten. 

Als je dat ondertussen combineert met het moederschap, in mijn geval een peuter en een puber, dan is het echt niet altijd pais en vree. Als je kind je onder kotst, een kwartier voor jij de deur uit moet naar die gouden prospect, dan gaat er veel door je lijf. Ik kan je vertellen dat dat alles behalve lieflijk en zen is. En als je dan bij die andere topklant zit en je puber belt dat ze een scooterongeluk heeft gehad, dan gieren er weer weet-ik-veel-wat-voor-hormonen door je oh-zo-zakelijke flow.

“Ondernemen is heel veel, maar nooit zen. Misschien is dat juist het mooie eraan.”

Maar ondernemen óók gewoon fucking tof. Het binnenhalen van een droomklant geeft je meer adrenaline dan een bungeejump. Je jaardoelstelling overschrijden laat je zingend over straat gaan. En op onbewaakte momenten je kantoor rondkijken, je ogen over je medewerkers laten dwalen en beseffen dat dáár gewoon een sterk, loyaal en gemotiveerd team zit, kan de waterlanders doen opwellen. Als dan die ene klant opgetogen belt dat zij dankzij jouw online marketing hun targets hebben gehaald, dan wil je nooit meer anders. 

1 Reactie
  • Ed Schreudering
    Geplaatst op 10:33h, 26 juli Beantwoorden

    Echt jij bent een bijzonder topmens!

Geef een reactie